L’educació musical està present en el nostre medi familiar des que
naixem. Per a alguns, inclús antes, doncs afirmen que des de el ventre matern
els xiquets poden percebre els sons de l’exterior. No obstant, esta educació
musical no ha tingut la seua continuïtat en el àmbit escolar, encara que en les
últimes dècades la seua presència s’haja incrementat.
Després de la reforma del sistema educatiu, la música es considera, per
a l’etapa d’Educació Infantil, com una forma d’expressió i s’ubica dins l’àrea
de Comunicació i Expressió. En el Disseny Curricular Base es diu “no es tracta
de que el xiquet aprenga música sinó que adquirisca una progressiva capacitat
per a servir-se d’este procediment d’expressió. Es tracta que el xiquet aprenga
a utilitzar la seua pròpia veu i de que siga capaç de poder-se menejar amb
ritme.”
L’educació musical deu d’ajudar a desenrotllar en els xiquets unes
destreses, hàbits i actituds que els
faciliten l’adquisició de coneixements (atenció, observació, coordinació
òcul-manual, el desenvolupament de la sensibilitat, el gust, el sentit
estètic,...).
La Llei Orgànica 2 / 2006, de 3 de maig, d’Educació (LOE) planteja
l’educació musical en l’escola infantil com un mitjà d’enriquiment de la
personalitat dins d’una educació globalitzada. Contribueix a la consecució dels
objectius generals de l’etapa, especialment:
a) Conéixer el seu propi cos i
els dels altres, les seues possibilitats d’acció i aprendre a respectar les
diferències.
b) Desenvolupar les seues capacitats afectives.
c) Desenvolupar habilitats comunicatives en diferents llenguatges i
formes d’expressió.
d) Iniciar-se en les habilitats logicomatemàtiques, en la
lectoescriptura i en el moviment, el gest i el ritme.
Dins de l’àrea 3 dels “Els llenguatges: comunicació i representació” del
Decret 38 / 2008, de 28 de març, del Consell, pel qual s’estableix el currículum
del segon cicle de l’Educació Infantil a la Comunitat Valenciana, el qual es
refereix al segon cicle de l’Educació Infantil, es menciona que “El llenguatge
musical possibilita el desenvolupament de les capacitats vinculades amb la
percepció, el cant, la utilització d’objectes sonors i instruments, el moviment
corporal i la creació que sorgeix de la escolta atenta, l’exploració, la
manipulació i el joc amb els sons i la música. Es pretén estimular l’adquisició
de noves habilitats i destreses que permeten la producció, ús i comprensió de
sons de distintes característiques amb un sentit expressiu i comunicatiu i que
afavorisquen un despertar de la sensibilitat estètica front a manifestacions
musicals de distintes característiques”.
A més d’afegir “La xiqueta i el xiquet
van observant, explorant, experimentant cadascuna de les qualitats dels
objectes sonors: timbre, duració, intensitat i altura. Combinant-se entre si,
van acumulant un patrimoni d’estructures sonores que, organitzades, són el
suport material de les idees musicals. “
En el citat decret, dins de dita àrea, en el bloc 6, es fa referència
explícita a l’educació musical, tenint per nom “expressió musical”. Els
continguts que s’integren en aquest bloc són:
a) El coneixement de la música com a mitjà d’expressió i com a sistema
de representació.
b) El descobriment del soroll, silenci i música.
c) El coneixement de les propietats sonores de la veu, dels objectes
d’ús quotidià i dels instruments musicals.
d ) La discriminació dels sons i sorolls de la vida diària.
e) Les qualitats del so: intensitat i ritme.
f) El coneixement de les cançons populars infantils, danses, cançons del
folklore, cançons contemporànies, ball i audicions.
g) L’interés i la iniciativa per a participar en representacions.
h) El coneixement de les propietats sonores de la veu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario