miércoles, 25 de noviembre de 2015

L’educació musical en el currículum de l’Educació Infantil

L’educació musical està present en el nostre medi familiar des que naixem. Per a alguns, inclús antes, doncs afirmen que des de el ventre matern els xiquets poden percebre els sons de l’exterior. No obstant, esta educació musical no ha tingut la seua continuïtat en el àmbit escolar, encara que en les últimes dècades la seua presència s’haja incrementat.

Després de la reforma del sistema educatiu, la música es considera, per a l’etapa d’Educació Infantil, com una forma d’expressió i s’ubica dins l’àrea de Comunicació i Expressió. En el Disseny Curricular Base es diu “no es tracta de que el xiquet aprenga música sinó que adquirisca una progressiva capacitat per a servir-se d’este procediment d’expressió. Es tracta que el xiquet aprenga a utilitzar la seua pròpia veu i de que siga capaç de poder-se menejar amb ritme.

L’educació musical deu d’ajudar a desenrotllar en els xiquets unes destreses,  hàbits i actituds que els faciliten l’adquisició de coneixements (atenció, observació, coordinació òcul-manual, el desenvolupament de la sensibilitat, el gust, el sentit estètic,...).

La Llei Orgànica 2 / 2006, de 3 de maig, d’Educació (LOE) planteja l’educació musical en l’escola infantil com un mitjà d’enriquiment de la personalitat dins d’una educació globalitzada. Contribueix a la consecució dels objectius generals de l’etapa, especialment:

 a) Conéixer el seu propi cos i els dels altres, les seues possibilitats d’acció i aprendre a respectar les diferències.

b) Desenvolupar les seues capacitats afectives.

c) Desenvolupar habilitats comunicatives en diferents llenguatges i formes d’expressió.

d) Iniciar-se en les habilitats logicomatemàtiques, en la lectoescriptura i en el moviment, el gest i el ritme.

Dins de l’àrea 3 dels “Els llenguatges: comunicació i representació” del Decret 38 / 2008, de 28 de març, del Consell, pel qual s’estableix el currículum del segon cicle de l’Educació Infantil a la Comunitat Valenciana, el qual es refereix al segon cicle de l’Educació Infantil, es menciona que “El llenguatge musical possibilita el desenvolupament de les capacitats vinculades amb la percepció, el cant, la utilització d’objectes sonors i instruments, el moviment corporal i la creació que sorgeix de la escolta atenta, l’exploració, la manipulació i el joc amb els sons i la música. Es pretén estimular l’adquisició de noves habilitats i destreses que permeten la producció, ús i comprensió de sons de distintes característiques amb un sentit expressiu i comunicatiu i que afavorisquen un despertar de la sensibilitat estètica front a manifestacions musicals de distintes característiques”.

A més d’afegir “La xiqueta i el xiquet  van observant, explorant, experimentant cadascuna de les qualitats dels objectes sonors: timbre, duració, intensitat i altura. Combinant-se entre si, van acumulant un patrimoni d’estructures sonores que, organitzades, són el suport material de les idees musicals.

En el citat decret, dins de dita àrea, en el bloc 6, es fa referència explícita a l’educació musical, tenint per nom “expressió musical”. Els continguts que s’integren en aquest bloc són:

a) El coneixement de la música com a mitjà d’expressió i com a sistema de representació.

b) El descobriment del soroll, silenci i música.

c) El coneixement de les propietats sonores de la veu, dels objectes d’ús quotidià i dels instruments musicals.

d ) La discriminació dels sons i sorolls de la vida diària.

e) Les qualitats del so: intensitat i ritme.

f) El coneixement de les cançons populars infantils, danses, cançons del folklore, cançons contemporànies, ball i audicions.

g) L’interés i la iniciativa per a participar en representacions.


h) El coneixement de les propietats sonores de la veu. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario